Loading...
Rozhovory

Student vyvinul pro dárce krve aplikaci, která zachraňuje životy

Nikol Krištofová.

Přinášíme Vám rozhovor s Davidem Stančíkem, zakladatelem aplikace Daruju krev. “Každý třetí člověk v Česku potřebuje alespoň jednou za život transfuzi, ale jen každý třicátý člověk je dárce” říká David. V rozhovoru najdete informace o tom, jak se stát dárcem, jak aplikace Daruju krev funguje – nebo jak nápad na tento projekt vůbec vznikl.

Kde vznikla myšlenka k tomu, vytvořit aplikaci Daruju krev?
Díky mému kamarádovi, jsem se rozhodl minulý rok na jaře poprvé darovat krev. Darování je navíc velmi záslužná věc, která pomáhá zachraňovat lidské životy. Při odběru jsem si všiml, že proces darování má svá specifická pravidla a že některé věci by se daly šikovně digitalizovat tak, aby ušetřili dárcům čas a také aby měli kompletní přehled o svých darovacích aktivitách. Tak vznikl nápad na aplikaci, která má pomáhat nejen dárcům, ale také nemocnicím.

Co jste s tímto nápadem následně udělal?
Přihlásil jsem do soutěže s názvem Soutěž & Podnikej o nejlepší středoškolský podnikatelský nápad a soutěž se mi povedlo na začátku roku 2020 vyhrát. To mi dalo motivaci pokusit se projekt dotáhnout do konce.

Tak dodatečně moc gratuluji k úspěchu a jak dlouho se následně aplikace vyvíjela?
Aplikace se stále vyvíjí. Nejdříve jsme sami vyvinuli prototyp, začali oslovovat nemocnice a partnery a jakmile jsme zjistili, že jejich zájem je opravdu velký, pustili jsme se do vývoje aplikace s profesionálním IT studiem.

Můžete nám přiblížit, kolik lidí se na aplikaci podílelo a jak probíhalo financování?
Projekt Daruju Krev zdaleka není jen o aplikaci. Snažíme se také informovat veřejnost o darování krve a prostřednictvím sdílení zážitků z darování motivovat nové dárce. Projekt jsem založil já spolu s mým spoluzakladatelem na konci dubna tohoto roku. Od té doby se k nám přidali další 3 lidi, kteří nám náš koncept pomáhají posouvat dál. Aplikaci financujeme z vlastních prostředků, ale samozřejmě hledáme veřejné zdroje a sponzory.

Shrňte nám prosím pro naše čtenáře informace – k čemu tato aplikace slouží a na jakém principu funguje?
Aplikaci stavíme především pro dárce, aby měli kompletní přehled o svém darování krve, o výhodách, které to přináší a aby měli v ruce nástroj pro motivaci k darování svých blízkých a přátel.

Jaké funkce má Vaše aplikace výjimečné ve srovnání s dalšími projekty, které souvisí s darováním krve?
Aplikace zatím obsahuje mapu s odběrnými místy, osobní dashboard (pozn. red. rozhraní, na kterém se zobrazují klíčové informace), kde vidíte, kolikrát jste již daroval, kolik krve jste daroval a kdy můžete jít darovat znovu. Můžete si také do appky přidat své přátele a sbírat digitální odznaky a odměny za vaši aktivitu v rámci dárcovství krve.

Chystáte se aplikaci nějak rozvíjet?
Rozhodně, aplikaci vyvíjíme v postupných krocích, každou funkci chceme dále rozvíjet a přidávat další. Myslím, že se dárci mají opravdu na co těšit.

A kdo může jít vlastně darovat krev? Jsou tam nějaké konkrétní podmínky?
Ano, těch podmínek je hodně. A to je právě důvod, proč chceme lidem přibližovat darování krve i díky našemu webu a aplikaci. Tam se o základních podmínkách můžete dočíst, abyste do nemocnice na odběr nejeli zbytečně. Na webu www.darujukrev.cz najdete kompletní tzv. cestu dárce, která vám pomůže se rychle zorientovat. Ne každý může krev darovat, ale je škoda, abyste nedarovali, pokud můžete.

Jak probíhá samotný odběr?
Nejdříve si přečtete základní podmínky, zda darovat můžete. Vyberete si odběrné místo, které je vám nejbližší. Můžete využít mapu, která je na našem webu a později v aplikaci (pozn. red. – Do aplikace dostanete přístup až po prvním darování krve.). Objednáte se na odběr, kde vám nejdříve udělají testovací odběr, vyplníte dotazník pro dárce a na základě diskuze s lékařem zjistíte, zda můžete darovat pravidelně. Následně probíhá samotný odběr, který trvá necelých 15 minut.

A co děláte proto, aby se dostala Vaše aplikace co nejvíce do podvědomí?
Máme vlastní sociální sítě (instagram: @darujkrev), pracujeme na marketingu a navazujeme partnerství jako např. s ÁMOS vision. Vyšly o nás spousty článků v médiích a zkrátka jsem dost aktivní.