Loading...
OstatníVěda

Time management aneb jak najít čas tam, kde není

Anna Štětková

Spoustě z nás dělá problém najít čas na školu, práci, sport nebo odpočinek. Time management tenhle problém částečně řeší. Naučí nás, jak najít na věci čas a jak si své úkoly lépe zorganizovat. A možná se nám nakonec povede porazit největšího nepřítele studentů, a to prokrastinaci.

Time management zahrnuje sadu postupů, doporučení a nástrojů pro lepší využívání času. Díky němu byste se měli naučit pracovat efektivněji, omezit stres a nervozitu z úkolů nebo si najít více času na odpočinek, popřípadě nějaký nový koníček.

Jestliže cítíte, že požadavků přibývá, je nejdůležitejší se v klidu posadit a promyslet si, která věc je pro vás momentálně nejdůležitější, respektive, kterou musíte udělat jako první. Zkuste si napsat seznam všech vašich úkolů a barevně si je označit, nebo očíslovat. Na první pohled tak uvidíte, které jsou pro vás prioritou.

Když budete chtít, můžete svůj seznam napsat formou to-do listu. Seznamu, ve kterém si stanovíte, do kterého data budou všechny úkoly splněné. To-do listy by měly být konkrétnější než obyčejné seznamy a měly by vám pomoct s prokrastinací.

Jako další rada pro úspěšné zvládání všech povinností se nabízí efektivnější využívání tzv. mrtvého času. Jedná se o ty části dne, kdy nemůžete určité činnosti dělat pořádně, nebo kdy nejdou dělat vůbec.

Příkladem může být jízda ve vlaku, chůze do práce/školy, čekání u doktora nebo na úřadě. Když zapřemýšlíte o svých úkolech, možná si pak ušetříte volný čas, který budete moct využít naplno. Mrtvý čas se skvěle hodí například na čtení knih, dělání některých domácích úkolů, poslech podcastů, nebo na vymýšlení to-do listů. 🙂

Občas vám může připadat, že už žádný čas nezbývá, ale většinou to není pravda. Ke zjištění, kolik volného, nebo špatně využívaného času máte, se používá monitoring času. Pro předem vybraný časový úsek, který se nevymyká vašemu běžnému režimu, si zapíšete, jak dlouho jste se jednotlivým činnostem věnovali. Možná vás to překvapí, ale intenzivní prací stráví většinu svého času jenom hrstka z nás.

Monitoring vám nejen poradí, jak práci lépe zorganizovat, dokonce vám i pomůže rozmyslet si, kde byste mohli ubrat a v jakou denní dobu jste nejproduktivnější. Tímhle se zabývá i tzv. Paretovo pravidlo, které lze uplatnit i na time managment. Když se totiž zaměříte pouze na jeden až tři úkoly, místo snahy dělat všechno najednou, a zohledníte svoji produktivitu během dne, měli byste být až o 80 % úspěšnější než předtím. Je totiž méně pravděpodobné, že se dostaví frustrace nebo únava.

Budete-li pracovat systematicky a organizovaně, můžete toho zvládnout o dost více a zároveň si dopřát více času na odpočinek nebo koníčky.